Business model vždy stručně a jasně
Business model vždy stručně a jasně
Jakmile jde o podnikání, tedy business, neobjedeme se bez
business modelu. Jinak řešeno obchodního modelu. Tenhle někdy přímo kouzelný
termín jsme slyšeli snad už všichni, ale přece jen si pojďme připomenout, co to
vlastně je, k čemu je business model důležitý a jak se do něj pustit,
případně jak jej inovovat.
Co to je business model?
Jednoduše řečeno plán vydělávání peněz. Jinými slovy
stanovení, na čem budete vydělávat a odkud poplynou naše příjmy. Jde o základní
princip fungování každé firmy nebo i živnostníka. Obchodní model můžete zaměřit
jak na celou firmu, tak pouze na jeden produkt či službu.
Základním smyslem obchodního modelu je stanovení, na čem
bude firma vytvářet a také získávat hodnotu. Popisujete ho pomocí stavebních
prvků, které ukáží logiku toho, jak firma bude vydělávat peníze.
Stavební prvky business modelu
Stavební prvky business modelu pokrývají čtyři hlavní
oblasti firmy: zákazníky, nabídku, infrastrukturu a finanční životaschopnost.
Ve zkratce jde vlastně o to, že každá firma musí mít své
zákazníky. Zákazníci jsou zdrojem příjmů – oni jsou ti, kdo firmě platí za
produkty či služby, a to bez ohledu na to, zda firma danou nabídku sama vyrábí
nebo jen dodává, či dokonce pouze zprostředkovává.
Příjmy od zákazníků plynou firmě určitým způsobem – může to
být jednorázově či naopak pravidelně, platba za dodanou jednotku či naopak
paušálně, může se jednat o určité provize apod. Úzce pak s obchodním
modelem musíme koordinovat i finanční řízení a celkovou ekonomiku firmy.
Takže jinak řečeno: za co a jakým způsobem získáváme
finanční prostředky od zákazníků, to nazýváme obchodním modelem. Obchodní model
vždy musíme postavit na nějaké nabídce (službě či produktu) a na zákazníkovi.
Kdy je vhodný čas pro práci na business modelu?
Vždy, když stojíme na začátku čehokoliv nového. Tedy jek na
začátku samotného podnikání, tak i u zavedené firmy, která chce na trh začít
dodávat nové produkty či služby. Bez jasného obchodního modelu totiž nemá
význam o podnikání nebo inovaci vůbec uvažovat. Business model musí být
součástí obchodního záměru (business case) či podnikatelského plánu.
Jak na business model?
Odborníci v této oblasti vám řeknou, že „Pokud
nedokážete vysvětlit business model v 10 slovech, tak nemáte business model.“
Takže se snažte vždy o jednoduchost. Do ní se totiž pak vejde skoro všechno.
Musíte přemýšlet nad tím, jak přesunete peníze z kapsy
či účtu vašeho zákazníka do kapsy či na účet váš. Takže musíte vědět, co budete
prodávat, komu, za kolik, s jakou distribucí.
Rozhodně se nemusíte stydět okopírovat již jinde úspěšný
model. Vy si ho pak zinovujete podle svých potřeb, ale budete mít zajištěn
základní úspěšný plán. Také se soustřeďte na diverzifikaci zdrojů příjmů – když
vypadne jedna skupina zákazníků nebo jeden způsob distribuce, nebudete hned
vystaveni riziku insolvence.
Business model jako součást marketingové kampaně
Zodpovědnost
V posledních letech začalo mnoha
zákazníkům záležet na zodpovědných business modelech. Zodpovědných ke
společnosti, k životnímu prostředí, ale i k zákazníkům samotným. A
firmy toho využily mimo jiné i tak, že své business modely nastavily právě jako
součást marketingových kampaní. Je to jeden ze způsobů zahájení komunikace
právě s těmi zákazníky, kterým záleží na ochraně životního prostředí či na
udržení alespoň základní pospolitosti společnosti. Jde o chytré a snadné
rozšíření okruhu cílové skupiny.
Takko svůj model a také komunikaci založilo na tom, že jim
jde o transparentnost, důvěru, rychlost, rozmanitost, převzetí odpovědnosti,
nadšení a také přímočarou komunikaci. Vyplatilo se, zákazníci s tím
počítají, ba přímo se na to spoléhají.
Blíž svým zákazníkům
Stále rostoucí skupinou jsou ti zákazníci, kteří vyžadují
odpovědnost obchodu přímo jim samotným, tedy výraznou personifikaci
v přístupu k nim a také přiblížení – fyzické, čili založení co
nejvíce poboček kamenných obchodů.
Když se podíváte například na webovky obchodu s obuví
CCC, tak zjistíte, že CCC v posledních letech otevřela mnoho kamenných
prodejen po celé ČR. A přiblížení se zákazníkovi pojala i z druhé strany.
Nenabízí totiž jen běžné boty za průměrné ceny, které žádá velká část
společnosti. Otevřela se totiž i pro náročnější zákazníky, kterým nabízí
luxusní kolekce.
Jsme první
Například Billa loni zavedla novou privátní značku Billa
Easy, jejíž business model je založen na tom, že si zákazník může dopřát rychlé
jídlo v jakoukoliv denní dobu. Nabídka této značky zahrnuje saláty, bagety,
sendviče, předvařenou zeleninu nebo i hotová jídla, která jsou „READY &
FRESH“. Pokrmy jsou bez přidávaných chemikálií, jejich hlavním smyslem je
umožnit zákazníkovi jíst kvalitně a zdravě, ale přitom šetřit čas na vlastní
přípravu.
Největší konkurenti Billy na našem trhu podobný sortiment
pod privátní značkou touto dobou ještě zaveden neměli. A privátní značka se
„chytla“.