Business model vždy stručně a jasně

Business model vždy stručně a jasně


Jakmile jde o podnikání, tedy business, neobjedeme se bez business modelu. Jinak řešeno obchodního modelu. Tenhle někdy přímo kouzelný termín jsme slyšeli snad už všichni, ale přece jen si pojďme připomenout, co to vlastně je, k čemu je business model důležitý a jak se do něj pustit, případně jak jej inovovat.

Co to je business model?

Jednoduše řečeno plán vydělávání peněz. Jinými slovy stanovení, na čem budete vydělávat a odkud poplynou naše příjmy. Jde o základní princip fungování každé firmy nebo i živnostníka. Obchodní model můžete zaměřit jak na celou firmu, tak pouze na jeden produkt či službu.

Základním smyslem obchodního modelu je stanovení, na čem bude firma vytvářet a také získávat hodnotu. Popisujete ho pomocí stavebních prvků, které ukáží logiku toho, jak firma bude vydělávat peníze.

Stavební prvky business modelu

Stavební prvky business modelu pokrývají čtyři hlavní oblasti firmy: zákazníky, nabídku, infrastrukturu a finanční životaschopnost.

Ve zkratce jde vlastně o to, že každá firma musí mít své zákazníky. Zákazníci jsou zdrojem příjmů – oni jsou ti, kdo firmě platí za produkty či služby, a to bez ohledu na to, zda firma danou nabídku sama vyrábí nebo jen dodává, či dokonce pouze zprostředkovává.

Příjmy od zákazníků plynou firmě určitým způsobem – může to být jednorázově či naopak pravidelně, platba za dodanou jednotku či naopak paušálně, může se jednat o určité provize apod. Úzce pak s obchodním modelem musíme koordinovat i finanční řízení a celkovou ekonomiku firmy.

Takže jinak řečeno: za co a jakým způsobem získáváme finanční prostředky od zákazníků, to nazýváme obchodním modelem. Obchodní model vždy musíme postavit na nějaké nabídce (službě či produktu) a na zákazníkovi.

Kdy je vhodný čas pro práci na business modelu?

Vždy, když stojíme na začátku čehokoliv nového. Tedy jek na začátku samotného podnikání, tak i u zavedené firmy, která chce na trh začít dodávat nové produkty či služby. Bez jasného obchodního modelu totiž nemá význam o podnikání nebo inovaci vůbec uvažovat. Business model musí být součástí obchodního záměru (business case) či podnikatelského plánu.

Jak na business model?

Odborníci v této oblasti vám řeknou, že „Pokud nedokážete vysvětlit business model v 10 slovech, tak nemáte business model.“ Takže se snažte vždy o jednoduchost. Do ní se totiž pak vejde skoro všechno.

Musíte přemýšlet nad tím, jak přesunete peníze z kapsy či účtu vašeho zákazníka do kapsy či na účet váš. Takže musíte vědět, co budete prodávat, komu, za kolik, s jakou distribucí.

Rozhodně se nemusíte stydět okopírovat již jinde úspěšný model. Vy si ho pak zinovujete podle svých potřeb, ale budete mít zajištěn základní úspěšný plán. Také se soustřeďte na diverzifikaci zdrojů příjmů – když vypadne jedna skupina zákazníků nebo jeden způsob distribuce, nebudete hned vystaveni riziku insolvence.

Business model jako součást marketingové kampaně

Zodpovědnost

V posledních letech začalo mnoha zákazníkům záležet na zodpovědných business modelech. Zodpovědných ke společnosti, k životnímu prostředí, ale i k zákazníkům samotným. A firmy toho využily mimo jiné i tak, že své business modely nastavily právě jako součást marketingových kampaní. Je to jeden ze způsobů zahájení komunikace právě s těmi zákazníky, kterým záleží na ochraně životního prostředí či na udržení alespoň základní pospolitosti společnosti. Jde o chytré a snadné rozšíření okruhu cílové skupiny.

Takko

Takko svůj model a také komunikaci založilo na tom, že jim jde o transparentnost, důvěru, rychlost, rozmanitost, převzetí odpovědnosti, nadšení a také přímočarou komunikaci. Vyplatilo se, zákazníci s tím počítají, ba přímo se na to spoléhají.

Blíž svým zákazníkům

Stále rostoucí skupinou jsou ti zákazníci, kteří vyžadují odpovědnost obchodu přímo jim samotným, tedy výraznou personifikaci v přístupu k nim a také přiblížení – fyzické, čili založení co nejvíce poboček kamenných obchodů.

CCC

Když se podíváte například na webovky obchodu s obuví CCC, tak zjistíte, že CCC v posledních letech otevřela mnoho kamenných prodejen po celé ČR. A přiblížení se zákazníkovi pojala i z druhé strany. Nenabízí totiž jen běžné boty za průměrné ceny, které žádá velká část společnosti. Otevřela se totiž i pro náročnější zákazníky, kterým nabízí luxusní kolekce.

Jsme první

Billa

Například Billa loni zavedla novou privátní značku Billa Easy, jejíž business model je založen na tom, že si zákazník může dopřát rychlé jídlo v jakoukoliv denní dobu. Nabídka této značky zahrnuje saláty, bagety, sendviče, předvařenou zeleninu nebo i hotová jídla, která jsou „READY & FRESH“. Pokrmy jsou bez přidávaných chemikálií, jejich hlavním smyslem je umožnit zákazníkovi jíst kvalitně a zdravě, ale přitom šetřit čas na vlastní přípravu.

Největší konkurenti Billy na našem trhu podobný sortiment pod privátní značkou touto dobou ještě zaveden neměli. A privátní značka se „chytla“.