Povinnosti podnikatele
Kdo podniká, jistě ví, že podnikání může
přinášet radost, ale zároveň i závazky. Povinností je hodně a začínající
podnikatel se může snadno ztratit ve všech vyhláškách, opatřeních a přiznáních,
které je třeba odevzdávat včas, na správný úřad a se správnými údaji. Určitě si
nejeden z nás vzpomene na situaci, kdy se zděšením zajistil, že měl podat
žádost či sepsat zprávu a donést ji do předešlého dne na příslušný úřad.
Nemluvě o tom, když se vaše firma začne rozrůstat a vy už v ní nejste dva, ale
čtyři, ne-li dokonce víc, a přichází na řadu mzdové
účetnictví.
Nikdo učený z nebe
nespadl, a tak se ani od vás nepředpokládá, že se budete v povinnostech
podnikatele pohybovat od začátku jako ryba ve vodě, avšak abyste měli alespoň
nějaký přehled toho, co podnikání obnáší, přinášíme vám rychlý přehled těch
nejdůležitějších dokumentů a povinností podnikatele, které byste měli mít na
paměti, ať už během procesu založení
společnosti, nebo po mnoha letech podnikatelské činnosti.
1. Souhlas se sídlem právnické
osoby
Ať už se jedná o založení
sro, akciové společnosti či jiné obchodní korporace, vždy budete k
zdárnému vzniku společnosti potřebovat dokument zvaný Souhlas s umístěním sídla
právnické osoby – je přitom nutné, aby byl tento dokument stvrzen přímo
vlastníkem dané nemovitosti a aby tento podpis při předložení Souhlasu při
zakládání společnosti nebyl starší než tři měsíce.
Získání Souhlasu
může však někdy být zapeklitým oříškem, zejména pokud se chystáte jako sídlo
firmy zvolit družstevní byt.
V případě, že se
vám nedaří Souhlas od vlastníka nemovitosti vyžádat, a jinou možnost umístění
sídla společnosti nemáte, jeví se jako optimální řešení virtuální sídlo firmy, tedy jakési imaginární sídlo, na jehož
adresu vám však chodí korespondence a je vedeno stejně jako fyzické sídlo firmy
v obchodním rejstříku.
Nabídka virtuálních sídel je v dnešní době již
poměrně široká, a tak by pro vás neměl být problém najít například sídlo
firmy v Praze za příznivou cenu. Virtuální sídla přitom zdaleka
nejsou pouze záležitostí velkých obchodních korporací. V dnešní době je snadno
dostupné i virtuální
sídlo pro OSVČ, a tak i osoba samostatně výdělečně činná může
vlastnit virtuální adresu ve velkoměstě.
2. Volba správného názvu firmy
Předtím, než firmu
vůbec začnete zakládat, je třeba zvolit název, který vaše společnost ponese.
Toto jméno přitom musí být originální – ke zjištění možné duplicity a ověření názvu firmy slouží
například oficiální stránky veřejného či obchodního rejstříku. Ověřit správnost
názvu a získat rovnou i návrhy neobsazených a možných jmen lze také na
stránkách Jake&James s.r.o., která v rámci služby založení
firmy online nabízí bezplatné ověření
názvu firmy. Zde jednoduše zadáte váš plánovaný název společnosti a
ujistíte se, že dané jméno ještě v evidenci není zavedené, a společnost s tímto
názvem tudíž neexistuje. Pokud již firma existuje, systém je schopný
vygenerovat vám různé návrhy ještě neexistujících jmen a společně s tím vás
provést založením společnosti krok po kroku společně s možností zaplatit
založení nové firmy přes váš bankovní účet nebo kartu.
3. Vedení daňové evidence a
podání daňového přiznání
Vedení daňové
evidence náleží jako povinnost každé fyzické osobě, která podniká a není přitom
sama o sobě účetní jednotkou. Daňová evidence slouží ke stanovení základu daně
a následně i pro výpočet daně z příjmů fyzických osob. Zákon přitom jasně
neudává formu, kterou musí být daňová evidence vykonávána – pro vedení
účetnictví můžete tedy s čistým svědomím používat klidně
specializovaný počítačový program, účetní knihy (například deník příjmů a
výdajů, deník pohledávek a nabídek, aj.) či tabulky v Excelu.
Diskutabilním
tématem se v dnešních dnech také čím dál tím více stává možnost daňové
optimalizace, která hledá různé alternativy v strategii podnikání a hledá ty
možnosti, které se zdají být v daný moment nejvýhodnější jak pro současnost,
tak pro budoucnost konkrétní firmy. Mnoho firem a podnikatelů se také obrací s
otázkami ohledně vedení účetnictví na specializované
společnosti, které mají ve vyhláškách a zákonech týkajících se účetnictví
mnohem lepší přehled než oni sami.
4. Mzdové účetnictví
Zaměstnanci tvoří
důležitou složku vašeho podnikání, pro vás to však kromě zvýšení produktivity
znamená mnohdy také další povinnost a to mzdy. Mzdové
účetnictví může být pro jedince s neodborným vzděláním španělská
vesnice, a tak je někdy lepší se opět obrátit na odborníky.
Nedílnou součástí
mzdového účetnictví je také příprava přehledů mezd pro orgány veřejné správy v
oblasti sociálního zabezpečení a zdravotního pojištění. Samozřejmě že mzdy se
také týkají povinností, na které dohlíží finanční úřad, proto je nutné mít vše
před případnou kontrolou v pořádku.
Základním účelem
mzdového účetnictví je tedy správně připravit podklady k platbám odvodů a pro
výplatu mezd zaměstnancům samotným.
5. Uspořádání valné hromady
Povinnost svolání
valné hromady se týká především obchodních korporací s ručením omezeným. Ty
jsou ze zákona povinné alespoň jedenkrát do roka uspořádat valnou hromadu –
nejvyšší orgán každé společnosti - na které se poté diskutují zásadní změny a
budoucnost dané společnosti. Na valné hromadě se mohou diskutovat výdaje,
rozpočet, budoucnost, či v případě krachu také prodej
společnosti. Valnou hromadu svolává vždy majitel firmy, společník,
nebo osoba k tomu určená.
Podnikání může být
někdy trochu složité, avšak není to nic, co by se bez drobné pomoci a cviku
nedalo zvládnout, a pokud si budete plnit všechny povinnosti řádného hospodáře
a o firmu se starat, může vám to přinést mnoho užitku.
Další užitečné odkazy
Magazín Jake&James - blog z oboru podnikání
Jake&James.cz - web poskytující virtuální sídla a pomoc
při založení společnosti
Daňová evidence pro OSVČ - i OSVČ si může nechat poradit s daněmi
Vedení účetnictví pro společnosti - pomoc s mzdovým
a daňovým účetnictvím pro společnosti a s daňovou optimalizací