Znáte postup registrace ochranné známky?
Rozhodli jste se, že chcete svoji značku, výrobek či službu právně ošetřit, abyste se odlišovali od konkurence s totožným produktem? Pak je potřeba zaregistrovat ochrannou známku. Jak postupovat?
Proč se to dělá?
Pomocí ochranné známky se snadno identifikuje zboží konkrétního výrobce. Tím se zdvihá povědomí o vaší značce, je definována image firmy. Společnost poté vnímá výrobek jako důvěryhodnější, čímž je upevňována jeho pozice na trhu.
Výběr známky a platnost
Úplně na začátku je třeba mít alespoň přibližnou představu o tom, jak má ochranná známka vypadat. Bude se jednat pouze o text, obrázek nebo kombinaci obojího? V každém případě je její platnost 10 let od data podání přihlášky k registraci. Dle potřeby ji můžete neomezeně prodlužovat.
Území, třídy a státy
Vaše produkty je nutné přihlásit do okruhu skupin, ve kterých bude ochranná známka platit. Nefunguje to tak, že by automaticky pokrývala všechny oblasti. Celkem existuje 45 tříd, v nichž se nacházejí výrobky sobě navzájem podobné. Zpravidla se doporučuje produkt registrovat ve 2-3 kategoriích. Zároveň je třeba vybrat stát, pro nějž známku registrujete. Opět i zde platí, čím více států, tím více poplatků.
Rešerše
V dalším kroku je potřeba zkontrolovat, zda nebyla v minulosti provedena registrace ochranné známky, která by byla podobná nebo shodná s tou vaší.
Podání přihlášky
Je posledním krokem v procesu celé registrace. Na jejím základě je následně vydáno osvědčení o ochranné známce. V jednoduchém formuláři zaškrtnete vybranou zemi - ČR, EU, USA nebo mezinárodní. Poté v jednotlivých zemích zvolíte počet tříd. Na závěr zbývá vybrat barevnou či černobílou barvu známky a rozsah rešerše. Pokud si netroufáte na registrování ochranné známky sami, obraťte se na agenturu specializující se na tuto oblast.