Výhody elektrokola, moderního dopravního prostředku i zdroje odpočinku a zábavy

Jaké jsou výhody elektrokola, jízdního kola vybaveného elektrickým motorem?

Uznáváte názor, že jedině klasické kolo je zdrojem radosti a užitku a obdoba s elektrickým pohonem je vhodná jen pro lenochy? Nebo si myslíte, že jde o promyšlený stroj, který se bude stále víc prosazovat? Zajímá vás, jestli by přineslo užitek a radost i vám?

Výhody elektrokola způsobily zvýšení jeho obliby – na silnicích i v terénu je ho stále více vidět.

Pojďme se tedy podívat, o jaké výhody vlastně jde. A protože má všechno svůj rub i líc, posoudíme, jestli přínos převáží případná negativa…

Jaké jsou tedy základní výhody těchto zajímavých strojů?

· Rychlé a pohodlné přemístění – bez ohledu na věk či fyzické síly majitele přemístění proběhne rychle a spolehlivě.

· PHM = elektřina (baterie), dobíjení u kterékoli elektrické zásuvky

· Dojezd až 100 km, podle kvality baterie a dosažené míry jejího optimálního využití

· Relativně krátká doba nabíjení (řádově několik málo hodin)

· Nízké náklady (přibližně 0,04 Kč/1km při ceně elektřiny 4,90 Kč/kWh)

· Není třeba mít řidičský průkaz, není povinnost používat helmu (platné pro ČR)

· Jde vlastně o hybridní pohon – pokud dojde baterie, jede se jako na klasickém kole na lidskou sílu

· Obecně příznivá váha (přibližně od 17 kg i s baterií)

· Je možné ho přepravovat ve vlaku nebo např. v pražském metru

· Specializace – tzn. volba vhodného typu podle určení místa (silnice, terén, hory), fyzických dispozic majitele (výška, váha), kola pro děti/muže/ženy, apod.

· Je pro každého – není jen pro dospělé, vyrábějí se i pro děti v různých věkových skupinách

A jak je to s cenou elektrokol?

· Cenová dostupnost / nedostupnost – minimální ceny jsou vyšší než minimální ceny klasických kol, ale postupem doby se snížili. Nejlevnější se v současnosti dá pořídit přibližně za 20 000 Kč. Dobré dámské se dá pořídit za 30 000 Kč. Horská e-kola se prodávají přibližně od 33 000 (s motorem v zadním kole).

· A ještě pro srovnání - kvalitní nové mopedy stojí v současnosti kolem 23 000 Kč.

Požadavky na údržbu elektrokola

Hned na začátku je třeba konstatovat, že jejich provoz vyžaduje řádnou údržbu, pravidelné kontroly jak mechanických částí, tak i elektronické instalace.

Začněme požadavky na údržbu mechanických částí

Před každou jízdou:

Je třeba kromě jiného zkontrolovat dotažení všech šroubů, funkčnost a seřízení brzd, dosedání brzdových špalíků, zkontrolovat dotažení paprsků, šlapadel, řídítek, činnost přehazovačky

Pokud jde o pravidelné (např. týdenní kontroly) je třeba zajistit:

Mazání řetězu, promazání a správnou funkci přehazovačky, kontrolu stavu pneumatik, vycentrování ráfků kol, dotažení a seřízení paprsků, …

Součástí pravidelné údržby je pak samozřejmě mytí, sušení, čištění kola a jeho součástek.

Odborný servis je nutný po určité době a závisí na úrovni vybavení. Je dobré před sezónou nechat e-kolo seřídit v odborném servisu.

Údržba elektronických částí

Péče o elektronickou část je nezbytnou součástí údržby. Základními pilíři je starost o:

· stav baterie a správné funkce elektropohonu (před každou jízdou).

· správné dobíjení baterii

· skladování, stav akumulátoru, kontrola snižování kapacity vlivem dlouhodobého užívání

Navíc po vyřazení baterie přibývá zajistit její ekologickou likvidaci.

V složitějších případech je k dispozici odborný servis, dostupný a běžně využívaný.

Jak se o baterii správně starat? Jak se o baterii starat, když ji zrovna nepoužíváte, a jaké jsou nejčastěji mýty spojované s jejich vybitím? Mnoho podobného souvisí s trochu širším tématem, jak se starat o baterie automobilů a motocyklů

Jak to je s vývojem elektrokol?

Modernizace postupuje stejně jako klasických kol. Nové trendy registrujeme jak u klasických, tak i e-kol, markantním příkladem z posledních let je například vývoj brzdového systému, konkrétně kotoučové brzdy.

Navíc pokračuje vývoj v elektronické části, např. zvyšování dojezdu, výdrže baterie, atd.

Motor ve středu kola

První elektromotory byly umístěny v náboji zadního kola, což pro města nebo lehký terén bohatě stačilo. V současné době se u špičkových elektrokol montuje do oblasti šlapání, tedy do těžiště. Takové umístění má velký význam z hlediska jízdních vlastností, daní za toto výrazné zlepšení je cena.

A co dodat?

Podle informací, které jsme si prošli, má e-kolo nesporné výhody pro všechny uživatele. Záleží ale na primárním účelu jeho pořízení, tedy proč si e-kolo pořídit.

Skalním cyklistům, kteří se zaměřují především na sportovní výkon samotný, vyhovovat nebude. Ostatním cyklistům však přináší nesporné výhody v oblasti turistiky, použití při každodenní dopravě, např. cestách do práce nebo za kulturou, na fotbal apod. Těm určitě vyhovovat bude. Masovému rozšíření brání pořád minimální pořizovací cena.

Servis a údržba e-kola je běžně dostupná.

A jak jste na tom vy?

Máte už zkušenosti s jízdou na elektrokole nebo zatím jen uvažujete o jeho pořízení?

Anebo jste naopak jeho odpůrcem a máte pro to své důvody?

Zajímají nás vaše zkušenosti, názory i důvody pro i proti využívání e-kol a budeme rádi, když se rozhodnete je s námi sdílet.