Stamilionové investice do českých skiareálů. Kam loni mířilo nejvíce peněz?
S alpskými středisky se zatím rovnat nemůžeme, české skiareály však každoročně investují desítky až stovky milionů korun, aby nabídku svých služeb rozšířily a uspokojili tak požadavky náročných lyžařů. Někteří prodlužují sjezdovky, jiní staví moderní sedačkové lanovky. Pojďme se společně podívat, na jaké novinky v českých ski resortech narazíte letos v zimě.
Spojení Klínovce a Božího Daru
Kdyby se soutěžilo o nejvýraznější plošný růst, tak letos rozhodně vede krušnohorský areál Klínovec, který do modernizace investoval zhruba 70 milionů korun. Oblíbené středisko se totiž spojilo se sousedním Neklidem na Božím Daru, a to jak silnicí, tak rovnou modrou sjezdovkou. Lyžaři, kteří se mezi skiareály rozhodnou přejíždět, tak ani nemusejí vyzouvat lyže.
Z původních 417 tisíc metrů čtverečních se plocha lyžařských tratí téměř zdvojnásobila. Návštěvníci si tak mohou zalyžovat celkem na 31, 5 kilometru sjezdovek, což je zhruba o 10 kilometrů více, než areál doposud nabízel.Spojením se rozšířilo i portfolio lyžařských vleků. Těch přibylo celkem 5 společně s jednou lanovkou. Nově mohou návštěvníci také zavítat hned do dvou snowparků.
Sjezdovky na Klínovci rostly letos i do šířky. Modrá Dámská se tímto způsobem místy dokonce zdvojnásobila. Rozšíření se dočkala také červená Pařezovka. V areálu nově přibyla také sněžná děla, která jsou schopna zasněžovat již při teplotách -1,8 stupně Celsia. Pokud vás zajímá, jak to na Klínovci a v mnoha dalších skiareálech vypadá právě teď, podívejte se na lyžařský portál NaSvah.cz.
200 milionů za modernizace Dolní Moravy
Významné modernizace se letos dočkal také skiareál Dolní Morava, který otevřel novou modrou sjezdovku s názvem Vyhlídková. Její výstavbou došlo k propojení lanových drah Sněžník a U Slona. Přes kilometr dlouhá trať se tak stala nejen lákadlem pro rodiny s dětmi, ale především spojkou mezi dvěma doposud rozdělenými stranami areálu.
Investice do letošní sezóny činily více než 200 milionů, přičemž nejdražší položkou byla výstavba nové restaurace Skalka, která vyrostla u horní stanice čtyřsedačkové lanovky. Jedinečná konstrukce nové budovy nabízí lyžařům mimořádný výhled na Králický Sněžník a jeho údolí.
Změna nastala také v cenách skipasů, za které si budou muset návštěvníci připlatit. Z původních 670 korun zdražily na 740. Na druhou stranu se posouvala věková hranice pro koupi dětského skipasu. Od letošní sezóny mohou na dětský skipas lyžovat děti do 15 let věku. Zvýhodněné jsou i skipasy zakoupené na poslední tři hodiny provozu.
Nová lanovka na Tanvaldském Špičáku
Novinkou letošní zimy je na Tanvaldském Špičáku moderní čtyřsedačková lanovka Špičák II, která nahradila doposud fungující kotvu. Nová sedačkovka od italského výrobce Leitner má návštěvníkům zpříjemnit cestu k horní stanici a zvýšit kapacitu přepravovaných osob. Cesta na horu se navíc zkrátí o polovinu a lyžařům bude k dispozici plastový kryt, který je ochrání před případným sněžením či studeným větrem. O nepříznivém počasí se však nemusíte dozvědět až na svahu, stačí se před odjezdem podívat na webkamery českých skiareálů.
Novou lanovkou investice do skiareálu nekončí. V následujících letech je v plánu mimo jiné rozšíření sjezdovek Turistická, Slalomák i Závodí, modernizovat by se měl i systém zasněžování. Dále hodlá středisko investovat do moderní rolby či výstavby nového zázemí na Špičáku II, jehož cena se nejspíš vyšplhá do desítek milionů korun.
Další rekonstrukce
Skiareál Kopřivná do modernizace investovala už minulou sezónu, kdy nechala zhotovit nejmodernější vyhřívanou šestisedačkovku s bublinami. Letos modernizace pokračují. Investice v řádech desítek milionů korun padly například na nákup sněžných technologií a rolby, která díky rychlému výkonu zpříjemní i večerní lyžování
Ve skiareálu Bukovka se letos rozhodli potěšit milovníky freestylu a zaměřili se na rekonstrukci tamního snowparku Čenkovice. Středisko investovalo také do nové rolby. V Mostech u Jablunkova měnily vlek za moderní sedačkovku, která zvýší přepravní kapacitu a ulehčí od front.