Zelená pro Metan-Diesel

Nákladní automobily poháněné plynem už je nyní možné, v Evropě úplně poprvé, použít pro těžší nákladní vozidla a na delší vzdálenosti. Švédská dopravní společnost Götene Kyltransport je jednou z těch, které po několik posledních let testovaly nové modely nákladních vozů Volvo poháněné zkapalněným metanem a naftou. Sériová výroba bude zahájena letos v létě. „Naše zkušenosti s metan-dieselovým pohonem jsou vynikající. Je to bezesporu řešení budoucnosti. Pokud bude cena plynu příznivá, očekávám, že během následujících pěti let budou až 80 % naší flotily tvořit metan-dieselové vozy Volvo," řekl Ulf Johansson, prezident společnosti Götene Kyltransport . Zákazníci dávají zelené dopravě vysokou prioritu Letos v srpnu se společnost Volvo Trucks stane prvním výrobcem v Evropě, který zahájí sériovou výrobu metan-dieselových nákladních vozů. Přesně jak tento název naznačuje, jsou vozy Volvo FM poháněny zároveň metanem a naftou. Přestože jde o nový model, prodělala už tato technologie zevrubné testování a vyhodnocení. Společnost Götene Kyltransport, která má 140 zaměstnanců, o své účasti v testovacím programu ani chvíli nepochybovala. „Vždy se snažíme vše udělat tím nejčistším možným způsobem z hlediska ochrany životního prostředí. To samozřejmě platí také tehdy, když si vybíráme nákladní automobily. Vzhledem k našemu ekologickému zaměření jsme získali řadu nových zákazníků, kteří při pořizování dopravních služeb také dávají přednost ochraně životního prostředí," vysvětluje Ulf Johansson. Testovaný vůz táhne dvacet metrů dlouhý chladírenský přívěs, který může uvézt o tři tuny více než běžný přívěs. U tohoto přívěsu s vyšší kapacitou je hydraulická chladicí jednotka poháněna přímo metan-dieselovým motorem, takže dva menší, méně ekologicky optimalizované vznětové motory, které jinak pohánějí chladicí jednotky konvenčních souprav, jsou zbytečné. Je to stejné jako řídit běžný nákladní vůz se vznětovým motorem Nový vůz Volvo FM MethaneDiesel má 13litrový motor, který dodává výkon 460 koní a 2 300 Nm točivého momentu. Jeho palivo se skládá ze 75% zkapalněného zemního plynu a zbývající část tvoří nafta, ale tento poměr se může měnit podle toho, jak je vůz používán. „Je to stejné, jako když řídíte běžný nákladní vůz se vznětovým motorem. Samozřejmě je rozdíl tehdy, když je třeba doplnit palivo, ale na to brzy přijdete," říká Ulf Olsson, jeden z řidičů, kteří u společnosti Götene Kyltransport testují metan-dieselové nákladní vozy. Čistší než tradiční plynem poháněné nákladní automobily Ve srovnání s konvenčními plynovými motory, v nichž se palivo zažehuje zapalovací svíčkou, nabízí metan-dieselová alternativa o 30 až 40 % vyšší účinnost, což znamená, že spotřeba paliva se sníží až o 25 %. „Optimálním řešením je pohon bioplynem. Tím se sníží emise oxidu uhličitého ve srovnání s konvenčním vznětovým motorem až o 70 %. To ale vyžaduje, aby se dostupnost bioplynu zlepšila," říká Mats Franzén, manažer strategie a plánování motorů společnosti Volvo Trucks. Díky používání pohonu s kombinací vznětové technologie a technologie zkapalněného plynu se operační rádius metan-dieselových nákladních automobilů Volvo podstatně zvětšil v porovnání s konvenčními nákladními vozy poháněnými stlačeným plynem a používajícími zážeh zapalovací svíčkou. Díky tomu je nyní poprvé možné používat plynem poháněné nákladní vozy při regionálním rozvozu, s potenciálem používat je i pro dálkovou přepravu. Návratnost investic Nové metan-dieselové nákladní automobily Volvo nabízejí značné výhody také z čistě finančního hlediska. „Je nepochybné, že vyžadují vyšší počáteční investice. Avšak ve většině zemí budou majitelé nákladních vozů moci dosáhnout návratnosti investic, protože cena zemního plynu je obvykle značně nižší než cena nafty," vysvětluje Mats Franzén. Z čistě technického hlediska nejsou ve srovnání s konvenčními vznětovými motory žádné významnější rozdíly. Hlavní rozdíly jsou ve vstřikovačích plynu, které jsou připevněny na desce mezi plnicím potrubím a blokem motoru. Navíc je zde palivová nádrž podobná termosce, která udržuje zkapalněný plyn při teplotě -140 °C a pod potřebným tlakem. Dalším prvkem, jímž je nákladní vůz vybaven a který byl vyvinut přímo pro metanem poháněné motory, je speciální katalyzátor. Avšak samotná platforma motoru je vznětová a její provozní spolehlivost při pohonu plynem je stejná jako s naftou. To bylo prověřeno nejen při rozsáhlých provozních testech, které byly provedeny. Výzkum podporuje budoucnost metan-dieselové technologie Nezávislí výzkumní pracovníci pevně věří v budoucnost metanu (získaného buď jako zemní plyn, nebo bioplyn) jako paliva pro těžké obchodní dopravní operace. „Můj výzkum potvrzuje, že metan nabízí pro těžkou obchodní dopravu budoucí generace výrazné úspory při ochraně životního prostředí díky nižším emisím oxidu uhličitého a že nám také umožňuje využívat naše přírodní zdroje dokonalejším způsobem," říká Maria Grahnová, výzkumná pracovnice v oboru paliv na Chalmersově technické univerzitě v Göteborgu. Jedním z faktorů, které mají zásadní význam pro rozvoj metan-dieselových nákladních vozů, je rozšíření infrastruktury dodávek plynu a vybudování více plynových čerpacích stanic po celé Evropě. Plynové odvětví hledí do budoucnosti s optimismem a předvídá rychlý rozvoj. „Během pouhých pěti let budou všichni majitelé nákladních vozů ve Švédsku moci jezdit na metan. Ve zbytku Evropy budou ‚modré koridory‘, podél nichž bude možné do vozů doplňovat metan, takže bude ve většině zemí možné jezdit na metan," poznamenává Anna Berggrenová, vedoucí útvaru rozvoje trhu společnosti na distribuci plynu Fordonsgas. Počáteční prodej na třech trzích Společnost Volvo Trucks začala přijímat objednávky na nové vozy Volvo FM MethaneDiesel 31. května. Limitovaná sériová výroba proběhne v srpnu. V tomto roce společnost Volvo Trucks očekává, že ve Švédsku, Velké Británii a Nizozemsku, tedy na trzích nabízejících nejlepší dostupnost zkapalněného plynu, prodá 100 metan-dieselových nákladních automobilů. Společnost očekává, že v roce 2012 zvýší výrobu na 400 nákladních vozů a rozšíří prodej i na další trhy.