Deset let s převodovkou I-Shift

Když přišla převodovka I-Shift na trh, bylo to něco dosud nevídaného. Do té doby jen málo lidí věřilo na převodový systém zkonstruovaný výhradně pro automatizované řazení rychlostních stupňů. V současné době je však převodovka I-Shift jedním z nejvýše ceněných produktů společnosti Volvo Trucks. V letošním roce slaví převodovka I-Shift své desáté narozeniny. Protože ji v současné době najdete v 80 % nákladních vozů Volvo FH, stává se v podstatě standardním prvkem. Při jejím uvedení v roce 2001 však vše vypadalo zcela jinak. Na trhu už existoval jistý počet tak zvaných AMT (Automated Mechanical Transmissions - automatizovaných mechanických převodovek). Ty však byly založeny na ručně řazených převodovkách upravených tak, aby umožňovaly automatickou změnu převodů. Nebyly zcela spolehlivé a zákazníci s nimi nebyli příliš spokojeni. Stavěna pro provoz v dálkové přepravě Společnost Volvo Trucks však věřila na koncepci převodového systému, který je od samého počátku konstruován pro automatizované řazení rychlostních stupňů. Prvním cílem bylo upravit jej pro potřeby dálkové přepravy. Společnost ve svém snažení uspěla a v roce 2002, pouhý jeden rok po uvedení systému, bylo převodovkou I-Shift vybaveno už 14 procent prodaných nákladních vozů Volvo. Pro srovnání - jejím předchůdcem, převodovkou Geartronic, první AMT převodovkou společnosti Volvo Trucks, bylo vybaveno jen jedno procento nákladních vozů, které společnost prodala. Sven-Erik Tibb byl hlavním projektovým manažerem v průběhu celého vývoje převodovky I-Shift. „Vytvořili jsme kompletně novou nesynchronizovanou základní převodovku a integrovanou řídicí jednotku s kompletní elektronikou a snímači. Potom jsme přidali software, který byl konfigurován na míru pro dálkovou přepravu. Tím jsme získali plnou kontrolu nad motorem a nad řazením rychlostních stupńů," objasňuje. Nová převodovka I‑Shift tak byla kombinací zcela přímočaré, nekomplikované mechaniky spojené s elektronickým řízením. „Převodovka I-Shift má mnoho předností. Kromě snížení spotřeby paliva přispívá tento systém i k bezpečnější jízdě," říká Ricard Fritz, hlavní viceprezident strategického plánování a rozvoje podnikání společnosti Volvo Trucks. „Řidič se může plně soustředit na provoz a není ke konci pracovního dne unaven řazením rychlostních stupňů. S převodovkou I-Shift se také velmi snadno řídí, a to oceňují jak zkušení řidiči, tak ti, kteří ještě takovou praxi nemají." K dalším výhodám převodovky I-Shift patří to, že ve srovnání s ostatními převodovkami na trhu řadí převodové stupně velmi rychle, že není potřebný spojkový pedál a že je k dispozici software pro různé druhy provozu. Druhá generace V roce 2005 se objevila druhá generace převodovky I-Shift. Přinesla novou konstrukci přední a zadní části, aby bylo možné umístit nový spojkový systém a novou redukční jednotku. Tím se dosáhlo větší kapacity pro vyšší celkové hmotnosti souprav a díky tomu může být nyní převodovka I-Shift používána i při některých stavebních pracích a pro dopravu v lesním průmyslu. V důsledku toho se převodovka objevila i u nákladních vozů s 16litrovými motory, a ne jen u vozů s devíti- a dvanáctilitrovými pohonnými jednotkami. Uvedení třetí generace Třetí generace byla uvedena v roce 2009 a byla navržena pro soulad s podmínkami limitů Euro 5. Přinesla řadu hardwarových zdokonalení spolu s novým softwarem, který převodovku přizpůsobil i pro další dodatečná, ještě náročnější nasazení. Dalším prvkem je rovněž režim rozhoupání těžce naložených nákladních vozů. „Už od samého počátku jsme vyvíjeli programy pro různé provozní podmínky a zákazníci si mohli vybírat. Každá nová generace přidala nové aplikace a nyní mohou být převodovkou I-Shift vybaveny dokonce i skutečně velmi těžké stavební nákladní vozy, jako je Volvo FMX," říká Sven-Erik Tibb, manažer útvaru pohonných ústrojí a hybridních vozů společnosti Volvo. Åke Zander, technický ředitel oddělení Volvo Powertrain, se vývoje účastnil také od samého počátku. Podle něj může převodovka I-Shift udržovat spotřebu na stejné úrovni, jaké s manuální převodovkou dosahuje ten nejlepší řidič, když má dobrý den. Elektronika zabezpečuje, že je vždy zvolen ten správný převodový stupeň, který motoru umožňuje, aby pracoval co nejekonomičtěji. Výhodou převodovky I-Shift je to, že nemá žádné špatné ani dobré dny. Poskytuje tentýž efektivní postup bez ohledu na to, kdo řídí nebo jak se řidič cítí. A co víc, řidič nemusí na řazení stupňů vynakládat žádnou sílu," říká Åke Zander. Jak tedy vyhlíží budoucnost? Již brzy nastoupí Euro 6 a převodové systémy se budou muset přizpůsobit novým motorům. „Příští generace bude ještě více úsporná. Navíc se chystáme konsolidovat, zdokonalit a stabilizovat to, čeho jsme už dosáhli, a ještě dále rozšířit aplikace pro I‑Shift," slibuje Åke Zander. Fakta: I-Shift dříve a nyní 2001: I-Shift byla automatizovaná převodovka pro evropskou dopravu s celkovou hmotností souprav až 44 tun a s točivým momentem do 2 400 Nm. Systém se skládal ze zcela nové nesynchronizované základní převodovky se třemi rychlostními stupni a z integrované řídicí jednotky, tak zvané GCU (Gear Control Unit, řídicí jednotka převodů). Řazení stupňů bylo řízeno elektronickým systémem, který získával informace ze softwaru optimalizovaného speciálně pro dálkovou přepravu. Za a před základní převodovkou byly stále zařazeny dělicí a redukční převodovky. 2011: Převodovka I-Shift má nyní aplikace pro většinu typů dopravy a pro motory s vysokým točivým momentem. To znamená, že pracuje také ve vozidlech určených pro skutečně těžký, devastující provoz, například v nepřístupných lesních terénech a měkkých terénech. Základní převodovka byla dále zdokonalena a byla přidána nová předřazená dělicí převodovka a nový spojkový systém. Přepracována a zkrácena byla také koncová redukční převodovka. Díky tomu je celá převodovka lehčí a kompaktnější. Převodovka I-Shift nyní spolupracuje se všemi konfiguracemi náprav s výjímkou náhonu všech kol. Země, které v roce 2010 prodávaly nejvíce nákladních vozů opatřených převodovkou I-Shift: 1. Brazílie 2. Německo 3. Francie 4. Velká Británie 5. Švédsko