Řízení správným směrem: výběr správných kol a pneumatik snižuje emise CO2

Podle Mezinárodní agentury pro energii vzrostly v roce 2010 emise vznikající spalováním fosilních paliv o více než 5 %. V současné době věnují výrobci motorových vozidel obrovské objemy prostředků na vývoj zaměřený na snížení emisí CO2, byť i jen o několik procentních bodů. Přitom však podle studie provedené společnostmi Volvo Trucks a Michelin mohou mít i nepatrné úpravy vozidel překvapivě velký efekt na snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Po listopadovém prohlášení, že nová mezinárodní smlouva o změně klimatu bude odložena nejméně do roku 2020, je zřejmé, že opatření jednotlivých společností směřující ke snižování jimi způsobených uhlíkových emisí budou ještě důležitější. Nedávné výsledky společného výzkumu výrobce nákladních automobilů Volvo a výrobce pneumatik Michelin dokazují, že rychlé a jednoduché opatření může mít významný vliv na emise, aniž by bylo nutné vynaložit vysoké náklady. Oním konkrétním opatřením je kontrola a správné nastavení parametrů všech kol vozu. Studie prokázala, že správné pneumatiky, jejich odpovídající nahuštění a správná geometrie kol mohou snížit spotřebu paliva - a tím také emise CO2 - až o 15 %. A pokud vám nestačí podnět z hlediska životního prostředí, v oblasti úspory finančních protředků to může znamenat až 8 000 EUR na jedno vozidlo za rok. „Víme, že jak geometrie kol, tak i druh pneumatik a tlak v nich mají významný vliv na spotřebu paliva," říká Arne-Helge Andreassen, business area manager pro pneumatiky a seřizování kol poprodejního útvaru společnosti Volvo Trucks. „V dopravním průmyslu neexistuje dostatečné povědomí o důležitosti kontroly pneumatik a geometrie kol, a to jak u nákladního automobilu, tak u návěsů. U našich dealerů můžeme přepravním společnostem pomoci celou tuto soupravu zkontrolovat a opravit všechny nedostatky. Pokud to udělá každý provozovatel nákladního vozidla, významně se tím sníží podíl emisí oxidu uhličitého." Společnosti Volvo Trucks a Michelin se rozhodly získat statistické údaje o tom, jakou mírou geometrie kol, tlak v pneumatikách a valivý odpor ovlivňují spotřebu paliva, a tedy i emisí CO2. Při dva týdny trvajícím testu (na vzdálenosti 1 000 km) byla souprava vybavená optimálními pneumatikami se správným tlakem a správnou geometrií kol porovnávána s vozidlem, které mělo nesprávné nastavení geometrie kol a neodpovídající parametry pneumatik. Testy byly prováděny na dráze a v dílně pod pozorným sledováním ze strany SP (Švédského technického výzkumného ústavu). Nákladní vozy byly opatřeny nejen měřiči spotřeby paliva, ale i speciálními přístroji, které monitorovaly skutečnou rychlost, opotřebení pneumatik, tlak v pneumatikách a valivý odpor. Technici, kteří se podíleli na testování, výsledky zkoušek upravovali s ohledem na takové faktory, jako jsou vítr, déšť a teplota. „Všechny podmínky během testů byly reálné, nepřipouštělo se žádné přehánění," říká Arne-Helge Andreassen. „Skutečné podmínky jsou dostatečně nepříznivé. Spotřeba paliva se dramaticky zvyšuje, nejsou-li kola naprosto rovnoběžná. A to platí u všech vozidel - nejen u vozidel pro stavebnictví a pro dálkovou přepravu." Analýza výsledků testů prokázala, že podle toho, jak jsou kola seřízena a osazena pneumatikami, může vznikat rozdíl ve spotřebě paliva až do hodnoty 14,5 procenta. Volba pneumatik může snížit spotřebu až o 11 procent, správný tlak v pneumatikách přináší snížení spotřeby o 1 procento, zatímco správná geometrie kol může spotřebu paliva snížit o 2,5 procenta. Jacques de Giancomoni, technický account manager společnosti Michelin, vysvětluje, že třetina spotřeby paliva vzniká působením valivého odporu pneumatik. „Použití správných pneumatik má prvořadý význam," říká. „A kontrola tlaku v pneumatikách, který má značný vliv na spotřebu paliva, je také důležitá." Arne-Helge Andreassen tvrdí, že jako výrobce těžkých nákladních automobilů má společnost Volvo značnou odpovědnost za působení svých výrobků a tuto odpovědnost bere vážně. „Musíme udělat vše, čeho jsme schopni, pro snížení emisí oxidu uhličitého," říká. „Nestačí jen vyrábět palivově úsporné motory. Technici společnosti Volvo Trucks neutále a různými způsoby pracují na tom, aby snížili spotřebu paliva nákladních automobilů během celého jejich životního cyklu." Samozřejmě že správné huštění pneumatik a odpovídající nastavení geometrie kol nezastaví probíhající klimatické změny. Protože však komerční přeprava má na svědomí 30 až 40 % celkových emisí oxidu uhličitého v silniční dopravě, jde o další malý, ale významný krok k dosažení budoucnosti s nižším podílem uhlíku. Test Byl prováděn na testovacím okruhu společnosti Volvo ve švédském Hälleredu. Byly použity dva nákladní vozy Volvo FH 4 x 2, z nichž každý byl vybaven 13litrovým motorem Euro 5 s výkonem 500 k. Každý z nich táhl plně naložený vanový přívěs a měl celkovou hmotnost 40 tun. Jedna souprava byla používána s řadou nesprávně nastavených geometrií kol, s řadou pneumatik a s různými tlaky v pneumatikách. Nezávislý zástupce SP (Švédského technického výzkumného ústavu) byl na místě přítomen, aby zajistil, že testy přesně odpovídají skutečným podmínkám. Pro další příklady toho, jak mohou přepravní společnosti relativně jednoduchými opatřeními snižovat svou spotřebu paliva, navštivte stránku: