ŠKODA AUTO zvládla přechod na SAP HANA během jednoho víkendu
Druhá polovina května 2019 byla pro IT tým ŠKODA AUTO zásadní. Během jednoho víkendu měl proběhnout přechod na novou verzi SAP. Pokud by se něco nepovedlo, hrozilo by zastavení výroby. Na tomto systému totiž stojí celá automobilka. Jak to celé probíhalo?
Aleš Beneda, vedoucí oddělení IT - Řídící a podpůrné procesy naplánoval postupný přechod na pátek 17. května. Přesně ve 22:00 zavelel k vypnutí stávajícího SAP systému a tým měl celých 48 hodin na konverzi k nové verzi SAP HANA. Během noční směny z neděle na pondělí muselo být vše plně funkční, aby nedošlo k závažným problémům s výrobou a následným zásobováním všech dealerů značky ŠKODA.
SAP je komplexní systém, na kterém stojí celá automobilka. Proto byl přechod opravdu riskantní. ŠKODA IT je však plná profesionálů, kteří nic nenechají náhodě.Na tento mimořádný krok se připravovaly desítky zaměstnanců, a to už osm měsíců před samotným přechodem. Přípravné práce zahrnovaly stovky testů, zkoušek a plánování. Každý test i zkouška se museli provést vždy třikrát, a to proto, aby se eliminovalo riziko chyb. „Měli jsme připravena dvě kola integračních testů a celkem 962 různých scénářů. Nejmenší jednotlivý test měl dva kroky, největší pak zahrnovaly v rámci jedné zkoušky i 40 operací,“ uvedl Aleš Beneda.
Na přípravných pracích i samotném přechodu pracovalo bezmála 50 IT odborníků a přibližně 100 testerů a zástupců jednotlivých klíčových oblastí. Pracovalo se prakticky ve dne v noci a během výše zmíněného víkendu toho popravdě nikdo moc nenaspal.
Proč se ŠKODA AUTO rozhodla k přechodu na novou verzi SAP systému?
Důvody přechodu na novou verzi shrnuje Aleš Beneda: jde zejména o to, že obsahuje nové funkcionality. Dále jde o vzájemnou komunikaci logistických systémů a jejich integrace v rámci ŠKODA AUTO, respektive koncernu Volkswagen. Změna byla nutná i kvůli zastarávání, kdy by v dalších letech rostly náklady na správu a udržování SAP systému „v kondici“. Nová verze 17.09 přináší změny datového modelu v oblasti prodeje a další novinky. Uživatelsky je prostředí mírně rozdílné, výhodou je pak možnost přistupovat k SAP systému z mobilního telefonu či tabletu.
Změny se dotkly také dceřiných společností ŠKODA AUTO na Slovensku, v Německu a Indii. V těchto zemích byl celý přechod řízený na dálku z Mladé Boleslavi, takže tamní pracovníci nemuseli nic řešit. Jednoduše přišli v pondělí ráno do práce a ve svých počítačích měli novou verzi SAP.
V rámci koncernu došlo ke změně na SAP HANA mezi prvními a celý tým ji zvládnul sám. Takto velkou akci nelze objednat u žádné firmy na klíč. Všem, kteří se na projektu podíleli tedy patří obrovská pochvala. Nedošlo k žádné mimořádné situaci a vše probíhalo hladce a podle plánu.
Rychlé info o systému SAP ve ŠKODA AUTO
Systém SAP si coby hlavní podnikový systém ŠKODA AUTO vybrala jako jedna z prvních firem v Česku už v roce 1992. V SAPu dnes probíhá většina procesů, od personalistiky po prodej automobilů nebo náhradních dílů. SAP je největším světovým dodavatelem softwaru pro informační systémy podniků. Tento produkt používá 33 200 zákazníků ve 120 zemích světa. ŠKODA AUTO je největším uživatelem v rámci ČR.
Se SAPem přijde do styku každý zaměstnanec ŠKODA AUTO
A častokrát o tom ani neví. Automobilka díky SAPu řídí obrovské množství procesů, od zpracování mezd, přes controlling a účetnictví až po procesy, které se pojí s výrobou vozu a prodejem automobilů i náhradních dílů. Aktivně s ním pak přichází do styku přes 1000 zaměstnanců. Dalších 200 lidí má na starosti údržbu systému, vývoj, práci s agendou nebo analytické činnosti. Oddělení ŠKODA IT pak poskytuje plnou podporu nebo přímo provozuje cca 60 SAP systému, které se skládají z několika vrstev.
Bez nadsázky tedy lze říct, že bez funkčního SAP systému by ŠKODA AUTO nevyrobila jediné auto. Další důležitý upgrade se plánuje na konec roku 2020.Pokud chcete být u toho, podívejte se na nabídku volných pozic ve ŠKODA IT.