Sekční garážová vrata a kde se vzala?

Dokud lidé jezdili jen na kole, stačil jim zámek nebo malá kůlna a svůj dopravní prostředek měli v bezpečí. S vynálezem auta ale musela jít ruku v ruce i větší bezpečnost a tak se začaly stavět garáže. O její funkčnost se pak starají garážová vrata.

Praktický vynález 

Garáž nejdříve chránila klasická vrata s otevíráním křídel do obou stran, opatřená nejčastěji zámkem a petlicí. To však vyžaduje dostatečný prostor před garáží i vedle ní a zdlouhavé otevírání. Proto byla poptávka po jednodušším systému a tak už před sto lety byl ve spojených státech vynalezen typ vrat, který dnes známe jako garážová vrata sekční. Ta se vyznačují tím, že se skládají z jednotlivých panelů, sekcí, které jsou spojeny pružnými spoji k sobě a při otevírání se zasouvají dovnitř do garáže podél stropu. Úplně první vrata tohoto typu vymyslel pan C. G. Johnson v roce 1921, když spojil podélné desky, což umožnilo jejich vysouvání vzhůru díky vyvažování pružinou. Velmi rychle se novinka ujala, především proto, že nevyžadovala mnoho prostoru před garáží. O pět let později pak vynálezce svůj patent zdokonalil o elektrické otevírání vrat. Ještě než nastala válka se tak tato garážová vrata stala v Americe velmi populární, v Evropě je ale zatím neznali.

I do Evropy

Zatímco v Americe byla sekční vrata již běžnou věcí, do Evropy se dostala až po válce. První sekční garážová vrata byla vyrobena v Hamburku až roku 1958 a jejich obliba, stejně jako v zámoří, v západní Evropě rychle rostla. Do naší republiky a dalších zemí se dostala sekční vrata teprve po pádu komunismu, dnes však také patří mezi nejoblíbenější typ vrat. Jsou vhodná pro všechny typy garáží a velkou výhodou je požadavek na minimální prostor před garáží, což oceníte zejména pokud z garáže vyjíždíte do ulice či přímo silnice a klasickými vraty byste blokovali plynulost provozu. Sekční vrata mohou fungovat i na dálkové ovládání vrat nebo být doplněna o dveře, madla, okénka, větrací mřížky a další prvky podle přání.

Zasouvání jednotlivých panelů pod strop po kolejnicích šetří místo nejen před garáží, ale také podél stěn, kam lze umístit police nebo regály. Pouze u garáží s nízkým stropem nebo nízkým vjezdovým otvorem je vhodnější hledat jiné řešení, protože zasouvací mechanismus strop ještě sníží.