Tvorba webových stránek Třebíč – jak psát přitažlivé texty na vaše webovky?

Sami ze zkušenosti dobře víte, že tvorba webových stránek není jen o programování a technických znalostech. To, co vaše návštěvníky nakonec skutečně osloví, je text vaší stránky. Jak ale takový text stvořit, aby byl jeho účinek co možná největší?

Bohužel, žádný univerzální recept neexistuje. Ale budete-li se držet některých z níže uvedených rad, věřte, že neprohloupíte.

Přemýšlejte, co je skutečným účelem dané stránky

Tato poučka může znít banálně, tím ale nepozbývá na důležitosti. Je úkolem dané stránky prodat určitý produkt? Nebo nalákat nové klienty? Třeba je jejím úkolem maximalizace návštěvnosti a tím pádem i zisku z reklam. Jakmile máte jasno o jejím účelu, znáte alespoň směr cesty, po níž se vydat.

Ale účel není tím jediným, co vzít v potaz. Musíte znát i své čtenáře.

Kdo je vaši cílovou skupinou?

Poznání vaší cílové skupiny vám dále umožní zpřesnit obsah i formu toho, co píšete. Zamyslete se nad:

· Úrovní odborných znalostí vašeho čtenářstva. Jinak budete samozřejmě psát pro experty, jinak pro laiky.

· Tím, co se u vás chtějí vaši návštěvníci dozvědět. Hledají u vás radu? Chtějí nakupovat? Srovnávat? Zjišťovat nové informace?

· Tím, jak se na vaše stránky dostanou. Očekáváte největší příliv návštěvníků z PPC reklamy a z kliknutí na reklamní banner? Z odkazů na fórech či sociálních sítích? Nebo spíše čekáte, že se k vám dopracují sami přes organické výsledky vyhledávání? Každá z těchto variant si může vyžadovat trochu jiný přístup k textu.

Jak takovou cílovou skupinu dále definovat vám může poradit třeba tento článek.

Tvorba webových stránek Třebíč

Mrkněte, jak píše konkurence

Často nejjednodušším způsobem, jak dosáhnout úspěchu, je prachsprostá nápodoba. Podívejte se, kteří z vašich přímých konkurentů jsou nejúspěšnější a jak vypadají jejich texty.

Neříkáme, že musíte přímo kopírovat, ale inspirovat se rozhodně můžete – většinou se to vyplatí.

Nehleďte ale jen na styl, strukturu, téma či obsah jejich psaní. Všimněte si, jaká klíčová slova využívají, nebo třeba jak propojují jednu stránku s druhou.

Na internetu najdete také dostatek nástrojů pro technickou analýzu konkurence – když už na jejich stránkách budete, všímejte si i jiných než textových aspektů jejich webu. I ty mohou být totiž součástí jejich úspěchu.

Připravte si mapu vašeho webu

Připravte si předem v hlavě či na papíře plán toho, jak budou jednotlivé stránky vzájemně propojeny, jaká mezi nimi bude hierarchie i jaký bude účel každé z nich. Držte se zlatého pravidla, že jedna stránka by měla ideálně sloužit jednomu účelu. Výjimky jsou samozřejmě přípustné, ale snažit se zároveň informovat, srovnávat, sdělovat novinky a prodávat je většinou cesta do pekel.

A dejte se do psaní

Znáte téma, účel a cílovou skupinu každé konkrétní stránky? Pak směle do psaní. Přitom myslete na tato pravidla:

· Obrácená pyramida. Tedy nejvíce důležitých a souhrnných informací hned ze začátku. Informace méně důležité a zpřesňující níže.

· Zdůrazněte především benefity na úkor technikálií a detailních vlastností vašeho produktu či služby. Prodáváte-li dejme tomu auto, šetřete si popis jeho motoru, tlumičů či převodovky na později – nejdříve řekněte raději, že vás bez drncání doveze třeba do Timbuktu.

· Vysvětlete čtenářům, jak přispěje vaše nabídka ke zlepšení jejich života, situace či problému. Předestřete jim scénář před a poté, co vsadí na vaši nabídku.

· Stručnější věty, kratší odstavce. Ornamentální mluvu si šetřete třeba na poezii. Vyhněte se také oborovému žargonu (pokud nepromlouváte k ostatním specialistům).

· Využívejte popisu v bodech. To třeba děláme právě teď.

· Vyvarujte se gramatických chyb. Nebojte se nahlédnout do jazykové příručky, nejste-li si některým tvarem jisti.

· K vašemu textu přidejte i výzvu k akci (CTA).

· Obzvláštní pozornost věnujte nadpisům. Měly by být chytlavé, stručné, lákat k dalšímu čtení, případně rovnou vyzývat k akci. Pokud je to zároveň možné, zakomponujte do nich i vhodná klíčová slova.

· Text je alfa a omega. Ale mezi nimi je ještě celá abeceda. Obrázky, videa, grafy, GIFy, prázdná místa (ano, i ta jsou důležitá), loga, ikony. To vše může váš text zpestřit a zvýšit jeho účinek.

· Nebojte se kterékoliv z těchto pravidel porušit!

Jakmile bude hotovo, text si po sobě zkontrolujte. A nebojte se úprav, oprav a škrtání pokud se něco neukáže tak účinným. Tvorba webu přece nikdy nekončí.