Online marketing nebo klasická reklama?

Stabilní a dlouhodobý podnikatelský úspěch na současném trhu je náročný a nikdy nekončící boj o zákazníka. Vše se přitom i v moderní době řídí zlatým pravidlem nabídky a poptávky. Jaké jsou tedy možnosti prodejce z hlediska lepšího zviditelnění se, a která je ta nejefektivnější?

V globále jsou za nejsilnější nástroje marketingu považovány zpravidla dvě varianty – klasická reklama a on-line marketing. V čem se liší z hlediska cílových skupin a jaké jsou jejich jednotlivé výhody či nevýhody?

Odzvonilo již klasickým (televizním) reklamám?

Když se řekne reklama, starším generacím se pravděpodobně vybaví animovaná postavička pana Vajíčka, která v minulém století ve vysílání Československé televize oznamovala blok reklamních sdělení. Pod pojmem klasické reklamy se však ukrývá mnohem větší záběr pole působnosti.

Vztáhnout sem můžeme prakticky veškerou formu marketingu, od televize přes ráno až po tištěnou reklamu v časopisech či na masivních billboardech.

Charakteristickým znakem klasické reklamy je pak její záběr. Její původní záměr totiž je oslovit co největší počet potenciálních zákazníků či klientů, často bez ohledu na jejich věk, pohlaví či osobní preference. S postupem času se pochopitelně klasický marketing vyvíjel a postupně se snaží ubírat více fokusovaným směrem, přesto však je jeho primárním účelem to, aby jej vidělo co nejvíce lidí, které reklama upoutá a případně je přesvědčí o koupi výrobku, pořízení služby aj.

Ačkoliv se může zdát, že doba televizních či rádiových reklam je již ta tam, není tomu tak. Právě z těchto médií se i dnes rodí nejchytlavější prodejní fráze či humorné scénky, které se pak mezi lidmi šíří i po vypnutí obrazovek či rádiových přijímačů. Klasický marketing tak stále plní svoji prvotní funkci a je jednoznačně efektivním nástrojem pro propagaci výrobků či služeb veřejnosti.

Nevýhodou televizní či jiné klasické reklamy pak může být vyšší cena, kterou zejména menší firmy a začínající podnikatelé zkrátka nemají šanci zaplatit tak, aby pro ně byla výnosná. Pro tyto právnické subjekty pak existuje jiná, dostupnější varianta v podobně internetové reklamy.

Internetový marketing jako místo neomezených možností

Fenoménem 21. století je pak masivní rozvoj specifické odnože marketingu, tzv. e-commerce či internetového marketingu. Ta se od původní koncepce reklamy v mnoha aspektech liší, a proto je považována za samostatnou součást prodejní strategie.

Hlavní výhodou a bezpochyby nejsilnější stránkou e-commerce je cílená reklama. Té je na internetu dosaženo hned několika způsoby. Tím nejčastějším, které koncový uživatel prakticky ani nevnímá, jsou tzv. cookies. Jedná se o soubory, které obsahují údaje o tom, jaké webové stránky uživatel navštívil, kolik času na nich strávil, jaké zboží si prohlížel atd. Na základě těchto preferencí pak jednotlivé internetové portály nastavují zobrazení reklam tak, aby se uživateli zobrazovaly právě takové výrobky a služby, které si v nedávné době sám zobrazil. Jedná se o masivní a naprosto jedinečný systém fokusovaného marketingu, který patří mezi jedny z nejefektivnějších forem komerce.

Mimo běžných internetových reklam se pak k marketingu dá využít také e-mailová komunikace. Ta je poměrně populární a zajímavá zejména pro obchody či společnosti se širším záběrem na trhu. Zpravidla pak cílí na lidi, kteří si již od těchto společností některý produkt pořídili, a díky přístupu k jejich osobním údajům (zejména pak e-mailové adrese) zákazníkům zasílají informační e-maily o nových kolekcích, výhodných nabídkách či exkluzivních akcích pro stálé zákazníky. Na obdobné bázi pak funguje odběr tzv. newsletterů, což jsou pravidelné letáky zasílané firmami klientům, obsahující zpravidla souhrn novinek, které nabízejí.

Druhů online marketingu je opravdu mnoho. PPC reklamy, YouTube reklama, nebo optimalizace pro vyhledávače, o které se můžete dozvědět více na Digital Flow SEO - optimalizace pro vyhledávače.

Ve srovnání s klasickou reklamou nabízí e-commerce širokou škálu možností, které nejsou prakticky ničím omezeny. V kombinaci s trendem moderní doby, kdy přístup k internetu má již prakticky každý, a aktivních uživatelů přibývá každým dne, tak jde o skvělou příležitost k tomu ukázat své produkty či služby širší veřejnosti.

Ideální řešení? Od každého něco!

I v marketingu platí, že neexistuje jednoduché univerzální řešení k tomu mít co nejefektivnější formu reklamní propagace. Vždy je dobré diverzifikovat svůj záměr, a snažit se tak kombinovat jednotlivé formy klasické i internetové reklamy. Vše se pak odvíjí od spousty dalších faktorů, které jsou charakteristické a specifické pro jednotlivé inzerenty. Je tedy třeba se v první řadě zamyslet nad tím, koho a jakým způsobem chcete reklamou oslovit, na základě toho pak zvolit příslušnou formu komerce, a pak už jen sledovat, jaký úspěch Vaše reklama bude mít, a případně podle toho upravit další kroky. Mějte však na paměti fakt, že vhodně zvolená a efektivní reklama je základ úspěchu každého podniku.