Jak se dá na vydělat na vlastní mobilní aplikaci?
Dnešní digitální doba láká stále více lidí k tomu, aby začali vydělávat online. Někdo natáčí videa na Youtube, jiný se věnuje tvorbě webů a roste také počet podnikatelů, kteří svůj business realizují skrze vlastní mobilní nebo webové aplikace. Není se také čemu divit, s nárůstem počtu chytrých telefonů a tabletů se stále zvyšuje počet uživatelů těchto zařízení, a vývoj mobilního softwaru na míru se stal velmi oblíbeným. Pokud však chcete mít vlastní mobilní aplikaci a pomocí ní skutečně vydělávat, je nutné si předem stanovit jasnou strategii a postupovat podle plánu. V tomto článku se dozvíte základní kroky, které vám mohou pomoci dosáhnout úspěchu.
Co si před vytvoření aplikace ujasnit?
Před vývojem vlastního mobilního softwaru je důležité se zamyslet nad spoustou věcí, které celý průběh ovlivňují. Pokud máte nápad na koncept aplikace, ujistěte se, že na trhu je pro ní ještě místo, a že o ni uživatelé budou mít zájem. Na storech totiž v současné době existuje nespočet aplikací, a vymyslet něco nového a inovativního bývá náročné. Jestli váš nápad na software vypadá nadějně, připravte si kvalitní a detailně propracovaný business plán, ze kterého budete po celou dobu vývoje vycházet. Více si o vývoji mobilních aplikací můžete zdarma přečíst v této propracované brožuře.
Určitě si před začátkem zodpovězte tyto otázky:
- Pro koho bude aplikace určena?
- Přinese řešení konkrétního problému, budou její funkce jedinečné a užitečné?
- Máte dobře propočítané náklady a následné možné výnosy?
Připravte si svůj business plán
Každá firma i podnikatel by měl mít svůj vlastní propracovaný business plán. Netřeba asi zmiňovat, že tento výstup by měl být dobře promyšlený a především realistický. Při jeho sestavování nezapomeňte na:
- obchodní cíle podnikatele
- cílovou skupinu
- analýzu trhu a konkurence
- strategie k dosažení vytyčených cílů
- finanční plán
- časový harmonogram
Výběr vhodného obchodního modelu
Existuje několik obchodních modelů, které zajišťují zisk z vaší aplikace. Mezi šest nejběžnějších patří:
Freemium - Tento model nabízí uživatelům stažení aplikace zdarma, avšak některé pokročilé služby nebo funkce jsou dostupné pouze pro uživatele prémiové verze. Jedná se o oblíbenou strategii pro aplikace, které chtějí rozšířit uživatelskou základnu, a postupně uživatele motivovat k přechodu na placenou verzi.
Příklad: Vzdělávací aplikace Duolingo nabízí učení jazyků. Základní verze je zcela zdarma, avšak je omezena reklamami. Prémiová verze přináší navíc kromě možnosti vzdělávání se bez reklam také další funkce a výhody.
- bezplatnou základní verzí získáte širokou škálu uživatelů
- složitost v udržování správné rovnováhy mezi bezplatnou verzí a placeným obsahem
Předplatné - U předplatného platí uživatelé měsíční nebo roční poplatek za možnost využívat aplikaci a její funkce. Aplikace s předplatným svým uživatelům pravidelně nabízí nové služby nebo obsah.
Příklad: Netflix je platforma poskytující svým uživatelům streamování televizních pořadů a filmů, která funguje na základě měsíčního předplatného.
- stálý měsíční příjem umožňuje stabilní plánování rozvoje a financí
- pravidelná aktualizace obsahu a funkcí předplatného může být náročná a nákladná
Jednorázový nákup - Uživatelé si musí aplikaci před stažením zakoupit za předem stanovenou cenu. Tento model je vhodné využít v případě, že nabízíte originální a unikátní mobilní software, za který jsou uživatelé ochotni zaplatit.
Příklad: Scanner Pro po jednorázovém nákupu zpřístupní uživateli plný přístup ke všem funkcím. S touto aplikací lze rychle a jednoduše digitalizovat různé dokumenty a slouží jako praktický skener.
- jednorázový nákup zaručuje majiteli aplikace okamžitý příjem za každou instalaci aplikace
- z dlouhodobého hlediska nepředstavuje jednorázový nákup pravidelný příjem s opakujícími se platbami.
In-app nákupy a reklama - Model in-app nákupů je podobný freemium modelu, ale v tomto případě si uživatelé zakupují konkrétní obsah nebo funkce přímo v rámci aplikace. Na druhé straně in-app reklama zobrazuje uživatelům reklamy a vývojáři získávají příjem za zobrazení reklamy nebo za proklik.
Příklad in-app nákupu: Například populární seznamovací aplikace Tinder nabízí základní verzi zcela zdarma, ale pokud si uživatelé přejí využívat pokročilé funkce, mohou si je zakoupit za poplatek.
- atraktivní obsah a funkce přinášejí dodatečný příjem
- možnost nespokojenosti uživatelů s nutností placení za rozšířené možnosti.
Příklad in-app reklamy: Většina mobilních her zobrazuje uživatelům reklamy, které lze často odstranit za poplatek.
- vysoká návštěvnost aplikace díky zobrazení reklam
- nutnost pečlivého nastavení reklamního obsahu tak, aby nepoškodil uživatelský zážitek
Sponzorovaný nákup - Jedná se o model, který je podobný in-app reklamám, avšak místo tradičních reklam se uživatelům zobrazuje sponzorované služby či produkty.
Příklad: Většina sociálních sítí funguje právě na základě sponzorované reklamy, kde uživatel "platí" za užívání aplikace prostřednictvím zhlédnutí sponzorovaného obsahu.
- obvykle jsou sponzorované služby a produkty méně rušivou formou reklamy než u tradičních inzerátů
- hledání vhodných inzerentů může být ze začátku náročné a obtížné
Nezapomeňte - Platební brány: Poplatky, které vás čekají
Postupem času nahradily platební brány (platby online platební kartou nebo digitální a mobilní peněženkou) platby převodem. Z tohoto důvodu jsou platební brány velmi důležité, jelikož představují způsob, jak od uživatelů získávat peníze za předplatné a nákupy. Mezi nejpopulárnější platební brány patří: Stripe, Comgate, PayU, PayPal nebo například GoPay. Všechny brány si účtují poplatky za zpracování plateb, které musíte zaplatit. Může se jednat o poplatky za jednotlivé transakce, měsíční poplatky, poplatky konverzi měny a další.
V dnešní online době se čím dál více lidí chce stát “digitálními nomády”. Vývoj vlastní aplikace je jedním způsobů, jak proniknout do světa technologií a vydělávat si na "internetu". Pokud máte nápad na vlastní inovativní appku, se kterou byste chtěli prorazit na trhu, náš tým českých vývojářů MEMOS Software vám s vývojem rád pomůže. Stačí za námi přijít s kreativním nápadem, a my vám ho pomůžeme zrealizovat.