Rozhovor s franšízantem ReFresh Bistro: Jak mu funguje byznys?

Přemýšlíte nad začátkem podnikání? Začátky vám dokáže hodně usnadnit, když se připojíte pod nějakou větší síť provozoven. Můžete si najít svou franšízu, ke které se přidáte. Něco, co vám dává smysl. Jednou z možností je například ReFresh Bistro, největší síť školních bister.

ReFresh Bistro je unikátní koncept školních bister, která se objevují nejen na základních a středních školách, ale také v dalších veřejných budovách, jako jsou nemocnice nebo úřady. Jedná se o největší síť školních bister v Česku, která se výtečně vypořádala s pamlskovou vyhláškou a přišla s lákavým sortimentem, jejž si zákazníci pochvalují. Stále hledají nové partnery, pokud tedy máte chuť stát se franšízantem, tohle je jedna z variant.

Být pod křídly ReFresh Bistro se vyplatí

Popovídali jsme si s Davidem Alešem, jedním z franšízantů, který o zapojení do konceptu ReFresh Bistra začal přemýšlet v listopadu 2022. Dnes má 7 zapojených poboček, 20 zaměstnanců a celá tahle práce ho živí na plný úvazek. Zodpověděl nám pár otázek.

Davide, jak vypadá ekonomická rentabilita vaší pobočky?

Nyní mám 7 poboček ReFresh bistra a každá pobočka má odlišnou ekonomiku. Nejdůležitější je samozřejmě výše tržby a v poměru k tomu výše nájemného a energie. Dále do ziskovosti vstupuje i jak má škola zájem spolupracovat s bistrem a samozřejmě i chutě našich zákazníků. Obecně se dá říct, že zisk každé pobočky se pohybuje v průměru mezi 5-15% z tržby.

Jak jen toto podnikání časově náročné?

V mém případě se tomu už věnuji v podstatě na plný úvazek a je to moje hlavní činnost. Zajišťuji si sám objednávky, finanční toky, plánování směn a řízení zaměstnanců. Na každé pobočce jsem minimálně jednou za týden. Záleží mi na kontaktu se zaměstnanci a snažím se je motivovat k co nejlepší práci.

Jakou podporu franšízora nyní využíváte?

Bez úzké spolupráce a podpory mateřské firmy by to nemohlo fungovat. Velmi důležitá je telefonní linka, kde jsou vždy k dispozici s radou a pomocí jak vyřešit technický nebo jiný problém. Ale co je pro mně zcela zásadní je spolupráce v osobní rovině, za tu jsem velmi vděčný, bez ní by to nefungovalo. Osobní přístup všech z firmy Designex (provozovatel sítě ReFresh Bistro, pozn. redakce) skvělý.

David plánuje otevřít ještě větší množství bister, rád by se ze škol přesunul také do nějaké továrny nebo na úřad. My mu držíme palce!

Jak vypadá podnikání pod ReFresh Bistro?

Do začátku dostanete v podstatě plný servis. Vyhledají vám místo pro novou pobočku, nebo předají nějakou již zajetou. Zajistí veškerou administrativu, vybaví prostor (na vybavení se podílí i finančně), vyškolí vás, dají přístup do všech moderních systémů, budou za vás řešit marketing. Především jsou tu ale pro vás pro případ jakýchkoliv potíží. Je to v podstatě takové podnikání na klíč, a to navíc s velmi nízkou počáteční investicí. Vstupní investice se vám vrátí už zhruba za půl roku podnikání.

Pojďme ke konkrétním číslům. Na otevření nové pobočky je třeba počítat s vlastní vstupní investicí 170 až 800 000 Kč. Záleží to na velikosti a samozřejmě je možné využít financování úvěrem. Pokud se rozhodnete převzít již zajetou pobočku, neplatíte vybavení, nýbrž odstupné, takže s nějakou investicí stejně musíte počítat. Na pobočku si pochopitelně najmete zaměstnance, ale stejně byste měli počítat cca s 3 dny v týdnu, které podnikání věnujete. Bez zapálení pro věc a osobní angažovanosti to prostě nepůjde. Musíte být připravení učit se nové věci a svým vlastním projektem žít. Jedině tak máte šanci dostat se mezi úspěšné.

Dá se vybrat i jiná franšíza. ReFresh Bistro ale loni vyhrálo ocenění Nejzajímavější franšíza roku 2023 a celkově jde o velmi zajetý koncept, který už je úspěšný. Nemusíte se tedy bát komplikací. Více informací najdete na http://fransiza.refreshbistro.cz.