Holmer Terra Variant 600 eco
Holmer Terra Variant 600 eco
Specialista na kejdu
Holmer původně vyvinul Terra Variant čistě jako vozidlo na kejdu. Dnes existují další nástavby. V praxi se dělo používá i nadále téměř výhradně pro aplikaci kejdy. My jsme novým Terra Variant 600 eco také zapracovávali kejdu.
Vysoká rychlost zapracování kejdy čistě do půdy při rychloběhu – tady je Holmer Terra Variant 600 eco spolu s technikou pro aplikaci kejdy Zunhammer/Vogelsang a 6 m širokými krátkými talířovými bránami Amazone Catros ve svém živlu.
Fotografie: Stefan Tovornik
Gottfried Eikel
Více než 90 % z 25 prodaných strojů Terra Variant ročně se podle firmy Holmer používá pro aplikaci kejdy. Není divu, neboť už první Terra Variant 420 byl v polovině 90. let vyvinut jako samojízdné zařízení.
Další vývoj se dodnes soustředí na aplikaci kejdyDalší nástavby však mají „vozu na kejdu“ dopomoci k dalšímu využití v časech nevytížení a/nebo při kritickém stavu půdy. V centru pozornosti je zde polní logistika. Vedle techniky na kejdu Zunhammer se sudem o objemu 21 m3 včetně 9 000 l čerpadla a řezačky Vogelsang existují čtyři další nástavby:
- nádrž na hnojivo a/nebo osivo VTU 19 o objemu dvakrát 9,5 m3,
- zásobník na řepu o obsahu 35 m3 a vyprazdňování přes škrabákové dno
- zásobník na obilí s kapacitou 25 m3 a překládací šnek a
- univerzální rozmetadlo Bergmann s užitečnou kapacitou 26 nebo 30 m3.
A samozřejmě lze nový Terra Variant 600 eco použít bez nástavby také k obdělávání půdy.
Ale co vlastně znamená nový? Vzhledově se totiž tolik neliší. Ve skutečnosti převzal Holmer mnoho komponent a modulů z předchozího modelu a jen modifikoval detaily. Skutečné novinky jsme zaznamenali především u kabiny a motoru. Obojí se na vozidle zvenku jasně pozná. Motor podle obrovského tlumiče výfuku na pravé straně. A kabinu podle rovnoměrného kruhového čelního skla a úplně nového designu střechy.
Díky 5 m dlouhému sacímu nástavci lze kejdu doplňovat i přes příkopy.
Pod velkou čelní kapotou Terra Variant je i nadále naftový motor V8 Mercedes Benz. Díky vstřikování AdBlue a SCR katalyzátoru – ten je umístěn ve velkém výfuku – splňuje agregát se zdvihovým objemem válců 15,9 l stupeň výfukových plynů IIIB (Tier 4 i). Na základě výjimky ještě není nutný stupeň IV platný od ledna.
Jmenovitý výkon se uvádí 440 kW/598 PS při 1800 ot./min, o 14 PS méně než dosud. Zato je ale řízení motoru optimalizováno tak, že při zvýšeném točivém momentu maximálně 2 800 Nm lze jezdit při 1300 ot./min ještě úsporněji. Standardní pracovní otáčky se v normálním případě pohybují mezi 1250 a 1300 ot./min.
U jízdního pohonu zůstalo vše při starém: Kardanovým hřídelem dozadu k 18/6 převodovce Powershift DF 500 od Funku a dále kardanovými hřídeli k oběma planetovým řídicím nápravám. Zadní náprava je napevno sešroubovaná s rámem, přední náprava je spojena dozadu přes kouli s podvozkem – podobně jako u Terra Dos T4-40 (profi 9/2013).
Nový Terra Variant poznáte podle velkého tlumiče výfuku (nahoře). Baterie jsou nyní umístěny vlevo pod prostorem motoru.
Datový kompas Holmer Terra Variant 600 eco
Motor | Mercedes Benz OM 502 LA V8, 15,93 l, 440 kW/598 PS stupeň výfukových plynů IIIB |
Převodovka | Funk DF 500 Powershift 18 V/6R, 40 km/h |
Podvozek | řízení všech kol, rychloběh |
Pneumatiky | Michelin MegaXBIB 1050/50 R 32 |
Poloměr otáčení | 17,00 m |
Zdvihací mechanizmus | Kat. IV, 80 kN otočný, dvojčinný |
Hydraulika | Sauer-Danfoss * 297 l/min, 420 bar |
Ovládací zařízení | 5 |
Délka/šířka/výška | 10,25/3,00/3,98 m |
Světlá výška vozidla | 0,62 m |
Základní cena bez DPH | 347760 € |
Údaje výrobce o základním vybavení bez nástaveb a technických přístaveb;
* čerpadlo Linde 500 l/min na přání
Zvedací mechanizmus je spojený s podvozkem přes dva otočné body, dole vlevo pod otočným válcem. Na silnici je předepsaný přídavný podvozek.
Zatížení vozidla řízeně podepírají vždy dva hydraulické válce, a to i ve svahu, a zajišťují pružení.
Na transportní šířce jen 3 m se pneumatikami 1050/50 R 32 změnilo stejně tak málo, jako u řízení – a to je dobře! Řízení všech kol s vnějším poloměrem otáčení 17 m zajišťuje dostatečně snadnou ovladatelnost Terra Variant. V rychloběhu přejede na šířce cca 4 m půdu jen jednou. Aby za ním pracovní zařízení jelo rovně a bez šikmého tahu, sází Holmer na svůj kompletně otočný, dvojčinný tříbodový zdvihací mechanizmus kategorie IV.
Úplně nový pocit z jízdy slibuje kabina, která je - s průběžným čelním sklem – také na novém vyorávači řepy T4/40. Je výrazně tišší a komfortnější než předchozí verze. A zcela upřímně: v souvislosti s nízkými otáčkami je stěží slyšet, že stroj pracuje – ať už uvedených 60 dB(A) souhlasí nebo ne. Úplně nové je také zavěšení kabiny i s pružením. Vpředu je rám nyní uložen kloubově. Zadní část je účinněji a citelně lépe než dříve odpružena prostřednictvím velkých gumových tlumičů. Dalšími znaky komfortu je dostatek místa, vzduchem odpružené sedadlo Grammer Actimo Evolution (vybavení na přání) a nyní výrazně výkonnější automatická klimatizace.
Také ve věci ovládání už není co více si přát: terminál s velkou dotykovou obrazovkou s přídavným ovládáním knoflíky, joystick se všemi důležitými funkcemi, mnoho předvoleb a automatické ovládání, které velmi pomůže, a přehledná instrumentace na pravé loketní opěrce – všechny předpoklady pro vysoké výkony v trvalém směnném provozu. A s tím, že funkce na joysticku nejsou vyznačeny, jsme měli asi problém jen my, jako nezkušení řidiči. Byli bychom ale rádi, kdyby pro parkovací brzdu bylo na joysticku tlačítko, nebo dokonce automatika. Protože při odsávání kejdy z přepravních sudů by se měla používat pokud možno vždy.
Co nás kromě toho napadlo:
- K ovládání hydrauliky nyní Holmer sází na diagnosticky schopný řídicí blok Bucher. Má umožnit přesnější ovládání.
- Ventilátor s hydraulickým pohonem je sériově vybaven reverzní funkcí, kterou lze naprogramovat nebo ovládat ručně.
- Pro jízdy v noci lze dodat výkonné pracovní reflektory LED. V ceníku jsou uvedeny také až dvě zadní kamery s automatickým přepínáním.
- Všechny nástavby včetně rozhraní se obsluhují podle standardu ISOBUS.
- Pro jízdu po silnici se jen přepne jeden spínač, který pak automaticky všechno ostatní zařídí. Zadní náprava se podílí na řízení při přepravě až 30 %.
- Pro údržbu lze kabinu sklopit. A také u pevné nástavby (na přání lze dodat rychlovýměnný systém nástaveb) lze pro údržbu a čištění nádrž s kejdou vpředu hydraulicky zvednout o 1,50 m.
Zůstává cena: Za „holé“ vozidlo bez nástavby chce Holmer v základním vybavení necelých 348 000 euro. S kompletním přídavným vybavením včetně nástavby na kejdu Zunhammer/Vogelsang zaplatíte za Terra Variant 600 eco 460 000 euro (ceny bez DPH).
Shrnutí: S Terra Variant 600 eco představuje Holmer na veletrhu Agritechnica update velkého vozu na kejdu. Při vývoji se soustředil na zvýšení jízdního komfortu a optimalizaci motoru v souvislosti s předpisy o výfukových plynech. Jízdní komfort a ovládání v nové kabině skutečně stojí za vidění. A také motor V8 od Mercedes Benz nedělá ostudu – i bez stupně IV.